Kursus: Storytelling og gode historier
Vil I være bedre til at binde strategi og hverdag? Til at fortælle succeshistorierne? Til at forklare sager, regler, koncepter og andet igennem eksempler, fortællinger og anekdoter? Til at skabe
fangende kommunikation? Til at sætte organisationens eller enhedens retning med en
kernefortælling? Så er det et af Rhetoricas kurser i storytelling og gode historier, der skal til.
Med en kombination af forskningsbaserede redskaber, øvelser og masser af eksempler og baseret på vores erfaring og indsigt fra hundredvis af tidligere kurser. Og med mulighed for at justere niveauet, så både dem, der fortæller de bedste historier over frokostbordet i kantinen og dem, hvis weekendfortællinger er lidt til den tørre side, kan få et udbytte.
Blandt vores kunder til vores kurser i skriftlig retorik og bedre indstillinger er:
- Mange styrelser og ministerier
- Store og mellemstore danske virksomheder
- Fagforeninger og faglige organisationer
- Universiteter og forskningsorganisationer
- Mindre virksomheder, der vil styrke deres brand og kernefortælling
- Virksomheder, der ønsker online undervisning.
Optimal veksling mellem teori og praksis. Jeg
kan varmt anbefale kurset.
Tine Nordentoft Thorsen,
Informations- og kommunikationsmedarbejder, Skovdyrkerne
Vi garanterer:
- At vi leverer et kursus, der giver forskningsbaserede redskaber og øvelser i dem.
- At det lærte kan anvendes i dit arbejde fra dagen efter kurset.
- At selvom det er forskningsbaseret, så byder kurset på forbavsende få tørre lærebøger og støvede kompendier og på temmelig mange grin og god energi. Sjovt og interessant skal gå hånd-i-hånd med forskningsbaseret og fagligt velfunderet.
Blandt emnerne på kurserne er typisk:
- Hvorfor storytelling er værd at bruge,
- Hvad en god historie er bygget af,
- Hvordan historier kan bruges strategisk,
- Storytelling som argumentation,
- At oversætte teknisk/fagligt materiale til eksempler og anekdoter.
Og vi kombinerer gerne med forskningsbaserede redskaber og øvelser inden for præsentationsteknik, forandringskommunikation, argumentation, decision making eller andre emner, I vil have vævet ind.
Form og forløb
Vi skræddersyr formatet, så det passer til jeres behov og virkelighed – fra et kort inspirationsoplæg
til et egentligt læringsforløb. Kurser i storytelling og gode historier kan både gøres som en dag og som to dage – afhængig af mængden af øvelser og om kobling til strategi, purpose, kernefortælling mv. indgår i programmet.
Overordnet arbejder vi med følgende format:
- En blanding af teori, drøftelser og øvelser – oftest med udgangspunkt i deltagernes egen virkelighed, så vi bygger historier, der kan bruges i hverdagens arbejde.
- Læring er vigtig – og at kende en teori eller model er ikke det samme som at beherske den.Derfor er vores redskaber forskningsbaserede og trænes med deltagerne, så de har anvendt dem i praksis.
- Vi tilbyder både ekstra læsningsmateriale inden, under og efter forløbet, hvis I ønsker det. Så læringen kan optimeres og vi kan få mest muligt ud af timerne sammen.
Alle kurser sluttes med både individuel og fælles evaluering samt en efterlæringsøvelse, der øger deltagernes evne til at huske de nye ting, de har lært.
Forberedelse
Vi gør meget ud af forberedelse, idet det er vores erfaring, at det vigtigste succeskriterium er, at alle forventninger til indhold, form og tempo afstemmes både før og under et forløb. Derfor er det også
vigtigt, at vi kender deltagernes hverdag og arbejdsopgaver – og gerne gode eksempler på intern
storytelling – inden kurset, så vi sikrer, at vi kender deltagernes forudsætninger og ved, hvordan vi bedst kan give dem udbytte af forløbet.
Tag kontakt
Lad os tage en snak eller udfyld kontaktformularen
Du kan kontakte os online ved at bruge formularen nedenfor. Vi kontakter dig hurtigst muligt – og ser frem til at drøfte, hvordan vi kan forbedre din kommunikation, retorik og ledelse.