Artikler

du blir' klogere af

Du har forberedt, hvad du vil sige; du har lavet din PowerPoint; du er klar at præsentere den nye strategi for dine kolleger og medarbejdere. Men lever dit kropssprog op til forberedelserne, eller står det faktisk i vejen? Er dit kropssprog og din stemme ikke synkroniseret med det, du siger, risikerer du, at dit budskab ikke går igennem – eller i værste fald, at du sender dine modtagere ud ad døren med et helt andet budskab, end du havde planlagt.

Kommunikation i en negativ tone overdøver budskabet. Og risikoen for at vi ikke reagerer er stor. Eller endnu værre: at vi reagerer negativt. Venlighed i sproget danner derfor mange gange hele fundamentet for effekten af din kommunikation.

Når vi skal overbevise nogen om noget, så vælger langt de fleste af os kun at fokusere på de gode argumenter i vores sag. Følgende retoriske fif forklarer, hvorfor dét ikke er en god idé.

Du kigger op på projektoren. Din hals snører sig sammen. Nervøsiteten springer frem på din pande og gør dine håndflader klamme. Oplægget, som du skal holde om lidt, er ikke for sjov. Meget er på spil, både for virksomheden og din egen karriere. Men hvem skal være i fokus? Dig selv eller dine tilhørere?

Der findes mange kedelige måder at indlede oplæg og præsentationer på. Og desværre er det de kedelige indledninger, der er flest af rundt omkring på arbejdspladser og konferencer. Men sådan behøver det ikke at være. Du kan fx gå foran med en fængende indledning, som vækker dit publikum og giver dem lyst til at lytte til dig – læs videre her og få idéer til, hvordan du gør.

Ejerskab og motivation er nøgleord, hvis forandringer skal lykkes. De, der skal føre forandringerne ud i livet, skal tage ejerskab for, at forandringerne rent faktisk bliver til noget. Det ejerskab er de mere tilbøjelige til at påtage sig, hvis de føler en vis motivation for ændringerne. Det stiller imidlertid store krav til din kommunikation som leder. Gør du som de fleste, risikerer du nemlig at spænde ben for dig selv og forandringen.

God mødeledelse er nøglen til effektive møder. Der er mange ressourcer at spare for den leder, der tager ledelsesrollen på sig, også i mødelokalet. Artiklen indkredser tre typiske forbedringsområder, og den anbefaler nogle enkle spilleregler for møderne.

Du formidler på daglig basis komplicerede budskaber til fx medarbejdere, kolleger, kunder eller leverandører. Det er vigtige budskaber, som der skal handles og ageres på. Læs her, hvordan du bruger de 3 elementer i overbevisningens kunst, og få mere gennemslagskraft i din kommunikation.

Troværdighed er altafgørende for den moderne leder. Det gælder, hvad enten du leder et team, en organisation eller et helt land. For moderne ledelse i en foranderlig verden handler i høj grad om at bygge solide relationer og skabe motivation. Og det kan man ikke uden troværdighed.

Både eksternt men også internt i organisationen er mailen en af de mest anvendte kommunikationsformer - og derfor én de færreste har råd til at overse.

Meget af arbejdstiden er mange steder ”møde-tid”. Og meget af den ”møde-tid” er sjælden særlig effektiv. Få styr på dit næste møde med 5 gode råd til mødeledelse.

At få folk til at klappe efter dit oplæg kan være en god ide. Dette retoriske tip giver dig viden om, hvornår folk klapper.

Sig farvel til forårs blomster og lamme koteletter – få styr på dine orddelinger.

Retoriske virkemidler er en fællesbetegnelse for sproglige virkemidler, en taler eller skribent kan bruge til at (bevæge og) overbevise sine tilhørere eller læsere. 

Skal jer og jeres skrives med stort eller småt? Og hvad med ejefaldets apostrof - skal der apostrof i Jensen's Bøfhus eller ej? Og ligger hønen æg, der hvor den lægger? Eller lægger hønen æg, der hvor den ligger?