Præsentationsteknik – sådan slutter du af

Præsentationsteknik – sådan slutter du af

Sådan slutter du af, og får budskabet til at sidde fast.

Har du siddet diffus og forvirret med et kæmpe spørgsmålstegn malet i ansigtet efter en præsentation, hvor foredragsholderen er flygtet ned af scenen inden, du nåede at opdage, at det var slut. Eller har du været halvt i drømmeland og først opdaget, at nu skulle der klappes, da foredragsholderen sagde” ehhm , jah, eller, ja, ehm, det var så det for, ehm, mig… ehm , tak”.

Lige så vigtigt, som det er at indtage scenen med stil, er det at forlade den på samme vis. Din afslutning er din sidste chance for at få dine ideer igennem. Og så er det sidste indtryk det, der står klarest i hukommelsen hos publikum. Altså er en god afslutning afgørende for, om dit budskab bliver hørt og slår effektivt igennem.

Ifølge Aristoteles skal en afslutning indeholde fire elementer: Den skal gøre publikum velvillig over for taleren, opsummere hovedargumenterne, vække de ønskede følelser hos publikum samt genopfriske publikums hukommelse. Kort sagt skal afslutningen forstærke dit publikums forståelse af og tilslutning til dit budskab.

Brug for mere hjælp? Læs mere om vores kurser i præsentationsteknik eller kontakt os i boxen ude til højre →

Bank budskabet fast

Der er flere effektive måder at slutte et oplæg, en tale eller en tekst på. Vigtigst er det at slutte af med et brag. Din afslutning skal have effekt. Den skal ikke være for lang – ikke mere end 5-10 % af din samlede tale. Du må ikke have en for pludselig afslutning og heller ikke flere af slagsen. Du må altså aldrig sige ”som konklusion” og så blive ved i en evighed efter det.

Herunder får du fem forskellige måder, du kan bruge til at styrke publikums forståelse af og tilslutning til din centrale pointe. De kan bruges hver for sig eller i forskellige kombinationer.

  1. Opsummér din tale. Fordelen er, at det giver en sidste klar gentagelse af din hovedpointe; ulempen er, at det kan blive lidt kedeligt.
  2. Slut af med et citat. Citater kan gøre sagen mere nærværende og troværdig. Hvis publikum har tiltro til den, du citerer, kan du opnå sponsorship-effekt – altså låne lidt troværdighed af den, du citerer. Men vær opmærksom på, at citatet skal passe til din præsentation og dit budskab.
  3. Lav en dramatisk afslutning. Sig noget uventet, noget emotionelt eller noget drastisk. Det er godt i taler eller tekster, hvor der er stærke følelser involveret.
  4. Referér til introduktionen, så du skaber en ramme om talen.
  5. Lav en opfordring til handling, hvis der er en sådan. Sig, hvad folk skal gøre efter din præsentation. På den måde er dit publikum ikke i tvivl om, hvad du vil have dem til at gøre.

Brug for mere hjælp? Læs mere om vores kurser i præsentationsteknik eller kontakt os i boxen ude til højre →

Vis, du afslutter

Udover at slå budskabet fast skal afslutningen også have den funktion at gøre publikum opmærksom på, at din tale er ved at slutte. Det virker måske selvsagt, men det er ikke desto mindre utrolig vigtigt.

De to mest effektive måder at lade folk vide, at du er ved at afslutte, er ved enten at sige, at du er ved at afslutte eller ved at bruge din stemme til at indikere afslutningen. Du kan fx sige: ”Som konklusion”; ”lad mig slutte af med at sige”; ”for lige at opsummere”; eller lignende.  Du kan også gøre det med din stemme – ved den måde du bygger talen op. Ved brug af toneleje, tempo, intonation og rytme kan du meget klart signalere, at talen er ved sin ende ved at sænke tempo og toneleje og holde længere pauser. Indøv altid din afslutningssætning, så den sidder fast, og så du er sikker på at få sagt din afslutning på den helt rigtige måde.

Brug for mere hjælp? Læs mere om vores kurser i præsentationsteknik eller kontakt os i boxen ude til højre →



Kontakt os
close slider

Kontakt os