5 gode råd mod præsentationsangst

5 gode råd mod præsentationsangst

Nervøsitet og angst for at holde præsentationer, er et problem for rigtig mange både ledere og medarbejdere – endda også de rutinerede. Her er 5 gode råd til at overvinde nervøsiteten.

1) Forbered din præsentation grundigt!

Øv vigtige passager fra præsentationen foran en kollega eller andre, der kan give dig feedback. Så har du sagt det højt og er bedre inde i dit stof. Jo mere du øver præsentationen, jo mere sikker bliver du. At være sikker på din præsentation gør dig langt mindre nervøs.

Brug for mere hjælp? Læs mere om vores kurser i præsentationsteknik eller kontakt os i boxen ude til højre →

2) Vær helt klar over, hvordan du starter og slutter din præsentation!

Det er altid starten, der er den sværeste. Overvej din præsentations tre første sætninger. Skriv dem ned og øv dem, så du kan dem udenad. Er du først kommet godt i gang, er det meget lettere at fortsætte i samme spor. Vær også bevidst om, hvad du skal sige som afslutning, så du efterlader publikum med et godt indtryk.

3) Træk vejret korrekt fra præsentationens start!

Nervøsitet og vejrtrækning hænger sammen. Inden du går i gang med din præsentation, kan du tage nogle dybe vejrtrækninger for at få din vejrtrækning i ro. Husk endelig at puste ud! Når du er nervøs, glemmer du udåndingen, mens indåndingen kommer af sig selv. Husk også at holde pauser. Når vi er nervøse, taler vi hurtigere, end vi plejer. Pauser føles ofte meget ubehagelige for taleren, men ikke for publikum. Gode og velvalgte pauser styrker din præsentation, så vær ikke nervøs for at holde pauser i din tale.

Brug for mere hjælp? Læs mere om vores kurser i præsentationsteknik eller kontakt os i boxen ude til højre →

4) Kom i god tid inden præsentationen!

Sørg for, at du har tid til at sige goddag til folk, se lokalet og forholdene, hvis du ikke har været der før. Så har du også tid til at få lidt ro inden din præsentation. Husk at være på, fra du ankommer.

5) Kend dit publikum inden præsentationen!

Jo mere du har analyseret din situation og dit publikum, jo mindre nervøs bliver du. Er det en lille flok, kan du evt. finde billeder af publikum, så du ved, hvordan de ser ud. Jo mere du ved om situationen, desto roligere bliver du.

  1. Hvilke faktuelle pointer er det afgørende, at din modtager husker? Ud med resten.
  2. Hvilken stemning eller følelse vil du skabe? Brug sammenligninger, anekdoter og eksempler, der giver den følelse.
  3. Hvis modtageren skal være centrum, helt og midtpunkt i din retorik, hvordan skal du så servere dit budskab? Nævn de fælles værdier og referer til modtagerens behov og mål.

Brug for mere hjælp? Læs mere om vores kurser i præsentationsteknik eller kontakt os i boxen ude til højre →



Kontakt os
close slider

Kontakt os